Piasek hamulcowy w transporcie szynowym

Home  /  Piasek hamulcowy w transporcie szynowym

Transport, również ten szynowy musi być przede wszystkim bezpieczny. W związku z tym, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania, a jednocześnie zapewnić większy komfort podróżnym, w transporcie szynowym stosuje się tak zwane piaski hamulcowe. Są to starannie wysuszone i wyselekcjonowane kruszywa, które sprawiają, że hamowanie jest bezpieczne, a ponadto zapewniają możliwość regulacji prędkości taboru i utrzymania unieruchomionego składu na spadku. Kruszywo podawane jest piasecznicą pod koła napędowe, zapobiegając ich poślizgowi, zwłaszcza podczas ruszania i przy hamowaniu. Piasecznicy używa się najczęściej, kiedy pojawiają się nie sprzyjające warunki atmosferyczne, znacząco zmniejszające przyczepność kół do szyn oraz na stromych podjazdach.

Hamowanie i rozpędzanie

Prawidłowe hamowanie pojazdu szynowego jest ważnym elementem bezpieczeństwa podróżnych oraz prawidłowej eksploatacji samego taboru szynowego. W taborach stosuje się piaski hamulcowe, mające za zadanie zwiększenie przyczepności pomiędzy kołem, a szyną. System może zostać uruchomiony automatycznie lub ręcznie przez motorniczego. W przypadku hamowania awaryjnego piasecznica zaczyna wydmuchiwać piasek sprężonym powietrzem pomiędzy koło a szynę automatycznie. Tak samo ważne jak hamowanie taborów kolejowych i tramwajowych jest ich rozpędzanie. Dzięki użyciu piasków hamulcowych eliminowane jest zagrożenie poślizgu podczas rozruchu pojazdu. Pozwala to już od początku drogi zachowane bezpieczeństwa na najwyższym poziomie.

Jakość kruszywa

Aby uzyskać najlepsze hamowanie i najbezpieczniejsze rozpędzanie taboru szynowego konieczne jest korzystanie z wysokiej klasy piasków hamulcowych. Muszą mieć one określone parametry pod względem zawartości kwarcu, poziomu wilgotności i granulatu. Tylko te które spełniają najbardziej restrykcyjne europejskie normy mogą zostać wykorzystane w piaskownicach zamontowanych w pojazdach szynowych. Aby sprawdzić jakość produktu poddawany on jest testom w Pracowni Badań Stanowiskowych Laboratorium Badań Taboru Instytutu Kolejnictwa. Ważnym elementem w doborze kruszywa jest również odpowiednie jego pakowanie ułatwiające załadunek produktu.